tirsdag 10. november 2009

Dagens bok fra bestefars bokhylle...

En vakker bok om hus og hage, en bok som gir sansene og tankene
næring til å skape.....
Om en ikke har samme hus, hva gjør det?
Finn din egens til, ikke vær opptatt av naboen !

Slå deg løs med rause kranser og arrangementer.

God morgen, god morgen.

Det er onsdag og tid for ny bok fra bestefars hylle!

Da vi bodde østpå (i Beiteveien på Ekholt i Moss) hadde jeg og herr Blomst store hage og interiørprosjekt på gang. Tvillingene var små (englebarn...), så i ledige stunder (de sov på likt) jobbet vi med å designe hageprosjekt og pusse opp hus. Vi kjøpte ett hus fra 60 tallet med 1 mål flat tomt- full av arbeidslyst og energi ble huset totaloppusset i 2 etasjer og hagen ble laget om til en liten park.

Jeg var med Urteforeningen, Roseforeningen, Staudelaget, Stamkunde på nettbutikker i Sverige på frø og løker (Impecta) og hver gang jeg kom på Plantasjen (var det nærmeste den gang) så ble den "røde løperen rullet ut"........ visste hva jeg skulle ha og kjøpe spennede trær mm. med en gang de kom inn til butikk. Vakre historiske roser kjøpte jeg på Jeløya på Rød Gård, rosegården like før Galleri F15. Her var det gårdscafe, møbeltapetserer, ryemaker, keramiker, glassblåser og litt til... (savner østlandet og de deilige søndagene.....)
Vi jobbet hardt i 6 år, gud vet hvor vi tok tid og krefter fra (utdannet meg som blomsterdekoratør samtidig!), men resultatet ble fantastisk. Mine foreldre flyttet østover og kjøpte hus i gaten bakom oss da tvillingene ble født. De passet barn, hjalp til med hageprosjekter og var sponsorer til både oppussing, drivhus og mye mer. Nå er vi alle tilbake i Bergen... og savner østlandets klima og mange muligheter.
Da vi solgte huset for å flytte til Holmenkollveien, var lei av pendling til Oslo hver dag,
så var det strålende sol, 30 familier på visning (hagevandring i drivhus, urtehage, springvann, benker, opphøyde bed, klatrestativ med rutsje og trampoline. Vi fikk bra pris og lønn for innsatsen.

Jeg kjøpte masse bøker på Amazon.com den gang og en av bøkene som gav meg mye inspirasjon var Senses of Living av Pieter Porters. En stor og vakker innbundet bok om interiør og eksteriør. Stilen kan minne litt om Tage Anderssens, men er mer amerikansk i uttrykket, mer åpen og luftig. Jeg har lånt noen bilder fra Amazon fra boken. Sett boken på ønskelisten, se, nyt og bli inspirert. For de mer god tid er det mange gode iddeer til store prosjekter i hus og hage.
Ja, vi pusser opp ennå, men i mindre skala. Har ikke hage lenger, men skal lage en spennende terrasseløsning i terrenget med masse krukker, kurver mm.
Nyt dagen og sett tankene i sving, det er nå du skal planlegge hagen for 2010.
fruen i det grønne

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar