tirsdag 17. november 2009

Madonnafigurer- motedekor eller relegion?

Madonnafigur 1 m høy på sokkel.
Kr. 1495,-
Er i fru Blomst Blomsterstudio nå, men kun 2 stk.
En liten figur koster kr. 198,-
Madonnafigurer, Maria og barnet....samler du på Madonnafigurer ?
Disse vakre figurene i uendelig mange utførelse, Maria som en sentral skikkelse i kristen tro.
I katolske kirker er mariafiguren gjerne plassert til venstre for alteret og man kan brenne lys og gå i forbønn hos henne.
Det er mange år siden jeg fikk interesse for dette vakre symbol på helligdom og mystikk..
For ca. 15 år siden var jeg på Malta på ferie. Opptatt av kunst og kultur var vi rundt på mange guidede turer for å se på praktfulle kunstverk og bygninger. Den flotteste opplevelsen var likevel en kveld vi hadde vært ute og spist middag og ruslet tilbake til hotellet.
Det var middnattsmesse i en gammel vakker kirke, jeg gikk innenfor døren for å oppleve alt det vakre, - gull, røkelse og myrra...glassmalerier og flotte ikoner- og tente lys i hele kirken!
Jeg tente selv et lys den kvelden og fikk en vakker og sakral opplevelse som sitter godt i minne.
Jeg har en Magonnafigur i det sakrale hjørnet i stuen, som dekor nå til advent og jul. Stemningsfult.
Er du klar for advent, med vakre lys og tilbehør ?
Velkommen innom, vi har de lekre lilla, høye håndlagde lakklysene fra Ester og Erik og enkle adventsstaker som du kan pynte selv, for krone og kubbelys.
Velkommen innom til en hyggelig oppplevelse med tente lys og strødde roseblad !
fruen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar